אינטנסיביות של מערכות יחסים בימי קורונה

התמודדות עם השלכה בימי קורונה 2020 קיימת סכנה שבאופן טבעי נשליך אחד על השני חלקים מעצמנו. המצב ההשלכתי הוא בעצם מנגנון הגנה. במקום להתמודד עם נושא לא פתור בעצמנו אנו מייחסים אותו לאחר. זה לא שאנו מתחמקים באופן מודע מהתמודדות זו. אלו תהליכים בלתי מודעים בדרך כלל אשר מתרחשים באופן אוטומטי.   לדוגמא: הורה שיש […]

מצב רוח רע והדרך להתמודד עימו

התמודדות עם מצב רוח רע / דפנה שם טוב בדרך כלל אנחנו נוטים להתייחס למצב רוח רע כמו אל דבר שלילי. זה נובע מכמה סיבות: מצב רוח רע גורם לנו לסבל מסויים מבחינה רגשית מצב רוח רע גורם לנו לפעמים להתייחס לסביבה שלנו באופן פחות נעים. למעשה, אם נחשוב לעומק, כשאנחנו במצב רוח רע זה […]

לא צריך להיות מטפלת זוגית ופסיכולוגית כדי להבין זאת

לחיים יש אנרגיה עצומה האנרגיה הזאת מאפשרת את ההישרדות שלנו. אני מגיבים מאוד מהר יעיל וחזק לכל גירוי חיצוני ויכולת התגובה הזאת שומרת עלינו // דפנה שם טוב בפן הזה אנחנו דומים לחיות. תחושות של כאב, כעס, פחד, הן תחושות מאוד עוצמתיות שנועדו להגן על הדבר היקר מכל. על החיים שלנו. זו תובנה עמוקה, אך […]

תחושות גופניות באינטראקציות

תחושות גופניות באינטראקציות // דפנה שם טוב הרבה פעמים כשאנחנו באינטראקציה ובדו שיח תוקפות אותנו תחושות גופניות. אלה יכולות להיות תחושות של כעסים, תחושות של עצבים, תחושות של פחד. הגוף כאילו נדרך או נחלש. הנשימה נעשית מהירה. אולי עולה סומק בפנים לפעמים. זה קורה לנו הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. אנחנו גם לא נוטים לייחס […]

חוסן רגשי

חוסן רגשי דפנה שם טוב

חוסן רגשי // דפנה שם טוב מסבירה קשה להגדיר חוסן רגשי. הנפש היא דבר כל כך מורכב ומדהים. הרגשות שלנו הם מאוד מגוונים ומאוד מורכבים. הרגשות שלנו יכולים להשתנות מקצה לקצה על פי החוויות והאירועים שאנו חווים. שמחה ועצב, פחד ודאגה, אכזבה ושברון לב, מצב רוח מרומם. אי אפשר לאמר שאנחנו יכולים להיות בטוחים שתמיד […]

מה מניע את האדם? ע"פ ג'ון בולבי

רובוט

ג'ון בולבי נולד ב-1907 בלונדון אנגליה פסיכואנליטיקאי בריטי המטפלת ששכרה אמו הייתה דמות הטיפול עיקרית אשר עזבה אותו בגיל 4. לדבריו, עזיבתה נחוותה עבורו כמשבר משמעותי בחייו. בגיל 7 נשלח בולבי לפנימייה (באותה התקופה רווחה הגישה לפיה הורים לא צריכים להיות הרבה עם הילדים שכן הדבר יכול להפוך אותם למפונקים). בבגרותו הצעירה בולבי החל ללמוד […]

התפתחות העצמי בילדות – ע"פ סוזן הרטר

ילדה עם בלון

כאשר ילדים מתקדמים לאורך הילדות, תפיסת העצמי שלהם הופכת ליותר מורכבת ומקיפה. לצורך הבנת העצמי, דפוס התפתחות זה תואר בצורה חיה על ידי סוזן הרטר, אשר חקרה את הופעת חוש העצמי. צירוף הטענות נעשה על מערך רחב של מחקרים אמפיריים על ילדים. הרטר מתבססת על דוגמאות של הצהרות שילדים משתמשים בהן בגילאים שונים כדי לתאר […]

מלאני קליין – הפוזיציה הסכיזואידית-פרנואידית

פרנויה

הנחות היסוד של התיאוריה של קליין: מבנים פנימיים ותפקיד האחר האישיות נבנית ומתגלמת סביב חוויות הרס, תיקון ובנייה מחדש (חשיבות התיקון כמו בחסידות). אנו כל הזמן חווים מחזורים של הרס ובנייה מחדש בחיים. דגש על תהליכים דינמיים/התפתחותיים וארגון אישיות במקום מבנה אישיות. אין בתיאוריה אזכור של איד, אגו או סופר-אגו. האחר כ"מיכל" של הפנטזיות, הדחפים […]

דונלד וויניקוט: התפתחות האישיות

גבר ואישה

בניגוד לקודמיו, וויניקוט לא התייחס לתינוק ולפנטזיות שלו בלבד, אלא התייחס לאם והתינוק כיחידה עליה ניתן להתבונן בכדי להבין כיצד מתפתחת האישיות. בהתאם לכך, וויניקוט תאר כי עוד במהלך ההיריון האם מתכווננת כלפי התינוק ולאחר הלידה היא נמצאת במצב נפשי המטשטש את הגבולות בינה ובין התינוק. את מצב זה הגדיר וויניקוט כ"סימביוזה מצד האם". ואכן, […]

סגנון התמודדות והשלכותיו על ארגון האישיות

חרדה

האופן בו אנו מתמודדים עם קושי היווה את הבסיס להתפתחותן של תאוריות פסיכולוגיות רבות. עוד לפני שניגש לאופן ההתמודדות עם קושי, תאר פרויד כיצד נוצרת מלכתחילה תחושת הקושי. בכדי לעשות זאת, הציג את נפשו של האדם כבנויה משלושה מבנים מרכזיים הנמצאים בקונפליקט תמידי: איד: המבנה המכיל את הדחפים שלנו (חיים, מוות). האיד פועל לפי עיקרון […]

דילוג לתוכן