קטגורית ארכיון: כללי

רוחניות לעומת "רוחניקיות"

הרבה פעמים מבלבלים בין המושג רוחני לביטוי "רוחניקי". רוחניק זה אדם שהאפיון שלו בדרך כלל מורכב מכמה גורמים. זה אדם מחובר לטבע. לשלווה. זה אדם שהרבה דברים מהחברה הבורגנית לא ידברו אליו. הוא ידבק באורח חיים שקרוב לטבע. הבגדים שלו יהיו "זרוקים" הרבה פעמים וידגישו נוחות. לעומת זאת לאדם רוחני לא יהיו בהכרח את כל […]

המסע ללב שלנו ימי מלחמה – מבצע שומר החומות

המסע ללב שלנו אם נשים לב נראה שיש לנו פעולות ומחשבות שהלב לא משתתף בהם ויש כאלה שכן. אנחנו בימים של מלחמה בכל חזית אפשרית. החמאס, מלחמות אחים ברחובות. כמויות אדירות של סבל שמקיפות אותנו. הנדיבות והאחווה בין האנשים מפנה מקומה לאלימות ולשנאה. כשאנחנו בטוחים בצדקתנו זה מה שקורה. כשאנחנו כבני אדם חיים בתפישה שיש […]

 אהבה – רגשות מחשבות פעולות תובנות על יום האהבה

 אהבה – רגשות מחשבות פעולות אהבה מורכבת מתחושות ממחשבות וממעשים. הרבה פעמים כשמדברים על אהבה מדברים, למעשה, על רגשות. זה עלול להיות מתעתע! כי רגשות, כידוע לנו, הן דבר מסובך ומורכב שנשען על הרבה ניסיונות עבר שצברנו מאז שנולדנו ועד היום. לעומת זאת, מחשבות הן משהו שאנחנו יכולים לשלוט בו, לכוון אותן ולהיות יצירתיים לגביהם. […]

לסלוח להורים שלנו

כיצד לסלוח להורנו? דפנה שם טוב הרבה אנשים מרגישים שהוריהם פגעו בהם. הורים שאמורים להיות המקום הכי מוגן ואוהב עבור הילד הרבה פעמים מפספסים את המטרה. הורה הוא רק בן אדם! וכגודל החסכים שהוא נושא עימו כך גודל החסכים שהוא משליך על ילדיו. יש הורים שעושים הפליה בין הילדים. יש הורים שרואים רק את עצמם. […]

מצב רוח רע והדרך להתמודד עימו

התמודדות עם מצב רוח רע / דפנה שם טוב בדרך כלל אנחנו נוטים להתייחס למצב רוח רע כמו אל דבר שלילי. זה נובע מכמה סיבות: מצב רוח רע גורם לנו לסבל מסויים מבחינה רגשית מצב רוח רע גורם לנו לפעמים להתייחס לסביבה שלנו באופן פחות נעים. למעשה, אם נחשוב לעומק, כשאנחנו במצב רוח רע זה […]

תחושות גופניות באינטראקציות

תחושות גופניות באינטראקציות // דפנה שם טוב הרבה פעמים כשאנחנו באינטראקציה ובדו שיח תוקפות אותנו תחושות גופניות. אלה יכולות להיות תחושות של כעסים, תחושות של עצבים, תחושות של פחד. הגוף כאילו נדרך או נחלש. הנשימה נעשית מהירה. אולי עולה סומק בפנים לפעמים. זה קורה לנו הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. אנחנו גם לא נוטים לייחס […]

מה מניע את האדם? ע"פ ג'ון בולבי

רובוט

ג'ון בולבי נולד ב-1907 בלונדון אנגליה פסיכואנליטיקאי בריטי המטפלת ששכרה אמו הייתה דמות הטיפול עיקרית אשר עזבה אותו בגיל 4. לדבריו, עזיבתה נחוותה עבורו כמשבר משמעותי בחייו. בגיל 7 נשלח בולבי לפנימייה (באותה התקופה רווחה הגישה לפיה הורים לא צריכים להיות הרבה עם הילדים שכן הדבר יכול להפוך אותם למפונקים). בבגרותו הצעירה בולבי החל ללמוד […]

התפתחות העצמי בילדות – ע"פ סוזן הרטר

ילדה עם בלון

כאשר ילדים מתקדמים לאורך הילדות, תפיסת העצמי שלהם הופכת ליותר מורכבת ומקיפה. לצורך הבנת העצמי, דפוס התפתחות זה תואר בצורה חיה על ידי סוזן הרטר, אשר חקרה את הופעת חוש העצמי. צירוף הטענות נעשה על מערך רחב של מחקרים אמפיריים על ילדים. הרטר מתבססת על דוגמאות של הצהרות שילדים משתמשים בהן בגילאים שונים כדי לתאר […]

מלאני קליין – הפוזיציה הסכיזואידית-פרנואידית

פרנויה

הנחות היסוד של התיאוריה של קליין: מבנים פנימיים ותפקיד האחר האישיות נבנית ומתגלמת סביב חוויות הרס, תיקון ובנייה מחדש (חשיבות התיקון כמו בחסידות). אנו כל הזמן חווים מחזורים של הרס ובנייה מחדש בחיים. דגש על תהליכים דינמיים/התפתחותיים וארגון אישיות במקום מבנה אישיות. אין בתיאוריה אזכור של איד, אגו או סופר-אגו. האחר כ"מיכל" של הפנטזיות, הדחפים […]

סגנון התמודדות והשלכותיו על ארגון האישיות

חרדה

האופן בו אנו מתמודדים עם קושי היווה את הבסיס להתפתחותן של תאוריות פסיכולוגיות רבות. עוד לפני שניגש לאופן ההתמודדות עם קושי, תאר פרויד כיצד נוצרת מלכתחילה תחושת הקושי. בכדי לעשות זאת, הציג את נפשו של האדם כבנויה משלושה מבנים מרכזיים הנמצאים בקונפליקט תמידי: איד: המבנה המכיל את הדחפים שלנו (חיים, מוות). האיד פועל לפי עיקרון […]